چاپ کتاب دال گزارشی در اقلیت

چاپ کتاب دال گزارشی در اقلیت

 

سرشناسه

:

گلپر، پانته‌آ‏‫، ‏‫۱۳۶۰‏-

‏عنوان و نام پديدآور

:

دال: گزارشی در اقلیت/زهرا قنبری‌دهکردی (پانته‌آ گلپر).

‏مشخصات نشر

:

تهران: گنجور، ‏‫۱۴۰۰.

‏مشخصات ظاهری

:

95ص.

‏شابک

:

‏‫978-622-7726-43-5: ‏‫50۰۰۰۰ ریال

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏موضوع

:

شعر فارسی– قرن ۱۴
Persian poetry — 20th century
شعر جدید — قرن ۱۴
Poetry, Modern‪ — 20th century

‏رده بندی کنگره

:

‏‫PIR۸۳۵۹

‏رده بندی دیویی

:

62/1فا8

‏شماره کتابشناسی ملی

:

۸۶۵۴۶۲۹

چاپ کتاب دال گزارشی در اقلیت

چاپ کتاب دال گزارشی در اقلیت

 

 

 

گزاره­شناسی این دفتر پیشرو

 

شوندنامه این دفتر در مسیر سبب­سازی­هاست و وضعیت روایت­ها با کنش میان زبان ­روایت­های اجتماعی به ­مثابه نشان­ دادن تا خیزش درون ‌متنی به­ مثابه آفرینش موقعیت بیان کارزار اندیشه­های نوین و پیشرو را نشان می­دهند.

بیشتر برگویم که در این بازه زمانی که جهان ­معنا خاستگاه دگراندیشی به پایان سده­ سیزدهم خورشیدی دارد کنش­ها برخاسته از محاکات شخصی این سراینده تبلور اندیشه ناب و دیالکتیکی است.

نویسا بودگی این سراینده توانش ­زبانی مهمی را فرازمند به­ کوس سخن می­کشاند و تدبیر در شناخت جهان­بینی این­سراینده سرآغاز آزادگی شخصی می­باشد که با قطب­نمای خویش جهان­ معنا را سیر می­کند و تاملات مدرنیته دارند.

 

و اما بعد

 

سروده­های این دفتر در چند نگره قابل بررسی­اند که ارزیابی هرکدام از نگره­ها نقش­دهی به شناخت اندیشه­هاست.

 

الف: زبان

زبان نزد این سراینده در استعاره­ورزی سلوک­ گفتار به ­نبشتن دارد که در تکنیک‌های بیانی قادر به اجرایی مبتنی بر وضعیت نشانه­ها در جهان زبان محسوب می­شوند و می­شود گفت که این سراینده زبان­ورز و آگاه به جهان پردازش مفاهیم آن هم به صورت حرفه­ای است و با در نظر گرفتن شرایط دراماتیک ­بیان کیفیت اجرایی را خاستگاه تصویرپردازی می­نمایند.  

 

ب: عینیت­گرایی

عینیت­گرایی خاستگاه اجتماعی سروده ­نو خوانده می­شود که این سراینده با نگاه به جهان پیرامون و محاکات در اتفاقات به روز شوندهای مرتبط بر شرایط را به گونه­ای در نبض ­گرفتن جامعه وضع می­نمایند که خود خیزش نوینی در باورمندی عینیت­گرایی مستندوار جریان­های ادبی امروز محسوب شده و امیدی برای آینده سروده اجتماعی نزد نسل امروز باشد چنین رویکرد جامعه­شناسی ادبی.

 

پ: گروتسک

کارکردهای بیانی این سراینده ما بین نشان­ دادن و گروتسک خاصی سلوک دارند که خود یک دریافت ­مدرن از جهان­ معنا به عرفان شخصی است و سراینده با پردازشی تکنیکی مواضع اجرایی خویش را رو به دریافت اجتماعی از زاویه ­دیدی از جهان جستجوگر نشانه­ها لازمه­دار بازخوانی جهان واقع­گرا می­خواند.

اینگونه شدن به اجرا در کار سراینده نشانه شعله­های نبوغ پیام‌آوری است که رنج تا مفهوم را بر دوزخ فهمیدن پر اهمیت و باردار موقعیت­های مرتبط با همپوشانی انگاره­ها می­بیند که فرازمند و پر شید می­باشد چون با طنز درونی به رویکرد انتقادی رمانتیسم اجتماعی را برای خاستگاه درون­گرایی بیان می­یابند.

 

با آرزوی بهروزی

آریا پورفریاد/ خردادماه 1398

 

آمد

روشن نیست تکلیف شب

که در هراسند/ دست های ماه

برای بودا/ باید لباس جنگ بدوزم

و باز کنم به واقعیت­ها / چشم­های آخماتوا را/  باااز

 

تفهیم کنم/ وضع تازه ژکوند

در جریان بگذارم اهرام ثلاثه را

اگر یک آتش زنه یا مداد

به ماه برگرد و بیاور / هرچه از غنایم است

که باید درآورد / این گرسنه دایناسور را از شکم دنیا‌؟

 

دبستان

 

نژاد دارد

د            ر             د

د

ر

د

بی­تابانه

شیهه می­کشد

بی­تابانه

 

 

شیب

کجاست گلاب پاشی؟

عطر مریم پاشیده است تمام جمعه­ها را راه به راه

که کشانده است / سپیدی این دامن / هفته را هفته را هفته هفته هفته را

به تعمیدی همیشه / در لحن کوزه گندم

اگر چه بارانی است بارانی

و پاگرد خانه پرسیب

 

 

بیک

بیک نمی­نویسد بیک!

نمی­بلعی جوهر بین قاره­ای را/

                                     از نوک گرد خودکار؟

نخواهی دید خواب­های هفت ملیتی را

که خیس است اقیانوس / و آب برد آخرین کبریت را

تا کبریت فروش دختر در خودسوزی/

آتش رایگان جنگ بی­عینک است بی عینک

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *