چاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

چاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطرابچاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

نویسنده: حُسنی کریمی

ناشر: گنجور

 

اطلاعات کتابشناختی

سرشناسه

:

کریمی، حسنی، ‏‫۱۳۷۳‏-

‏عنوان و نام پديدآور

:

مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب/ حسنی کریمی.

‏مشخصات نشر

:

تهران: گنجور‏‫، ۱۴۰۰.

‏مشخصات ظاهری

:

‏‫۱۷۰ص.؛ ۵/۱۴×۵/۲۱ س‌م.

‏شابک

:

978-622-7726-32-9 : ‏‫۳۸۰۰۰۰ ریال‏‫

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏یادداشت

:

کتابنامه.

‏موضوع

:

اضطراب — اختلالات –  درمان  Anxiety disorders — Treatment

‏موضوع

:

‏‫مکانیسم‌های دفاعی (روان‌شناسی)  Defense mechanisms (Psychology)‎

‏موضوع

:

هوش هیجانی  Emotional intelligence

‏رده بندی کنگره

:

‏‫RC۵۳۱

‏رده بندی دیویی

:

‏‫852206/616

‏شماره کتابشناسی ملی

:

۷۶۶۵۱۶۹

 

چاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

 

فهرست مطالب

عنوان/  صفحه

1/ مقدمه.. 15

2/ اضطراب… 25

ماهیت اضطراب… 26

علائم شایع.. 27

علایم اضطراب… 29

همه‌گیر‌شناسی.. 30

تعريف اضطراب… 30

نظريه‌هاي اضطراب… 33

نظريه روانکاوي: 33

نظريه رفتارگرایی.. 35

نظريه‌هاي وجودي… 38

ديدگاه زيست‌شناختي.. 38

نظريه‌هاي شناختی.. 40

چرا اضطراب زیاد باعث آشفتگی شناختی / ادراکی می‌شود؟. 48

مکانیسم دفاعی.. 50

تاریخچه مکانیسم‌های دفاعی: 50

نظریه فروید: 51

تقسیم‌بندی روان وسطح هشیاری انسان.. 55

3/ مکانیسم دفاعی… 59

دفاع‌هاي خودآگاه در برابر دفاع‌هاي ناخودآگاه 63

ویژگی‌های مشخص مکانیسم‌های دفاعی عبارتند از 64

طبقه‌بندی مکانیسم‌های دفاعی.. 65

انواع مکانیسم‌های دفاعی.. 72

سرکوبی.. 72

مکانیسم جبران.. 75

واکنش‌سازی… 78

جابه جایی.. 80

بازگشت… 81

همانندسازی فرافکن.. 82

همانندسازی درون‌فکن (دفاع منش) 83

دفاع دوپاره‌سازی… 84

تجزیه. 86

جنسی‌سازی… 86

دلیل‌تراشی.. 87

انکار 88

تصعید (والایش) 89

پرخاشگری… 90

ترمیم.. 91

منفی‌بافی.. 92

انفصال.. 92

باطل‌سازی… 93

توجیه عقلی.. 95

تظاهر به بی‌میلی.. 96

فروپاشی دفاع‌ها 96

ناکامی ومکانیسم‌های دفاعی.. 107

مكانيزم رواني و نقش آن در سلامت روان.. 109

4/ هوش هیجانی… 111

تاریخچه‌ی هوش هیجانی.. 113

پیامدهای هوش هیجانی.. 116

مولفه‌های هوش هیجانی.. 116

رویکردهای هوش هیجانی.. 121

  1. رویکرد توانایی‌ (اصیل و غیر ترکیبی‌) 121
  2. رویکرد مختلط (یا ترکیبی ) 122

نظریه‌ها و تعاریف هوش هیجانی.. 122

نظریه های هوش هیجانی.. 124

استرنبرگ…. 124

گاردنر. 124

سالوی و مایر. 125

بار-آن.. 127

ابعاد هوش هيجاني از ديدگاه بار – اون.. 127

گلمن.. 132

هوش هیجانی و تاثیرات آن بر برآیندهای سلامتی.. 134

5/ سخن پایانی… 137

فهرست منابع.. 145

 

چاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

قسمتهایی از کتاب

پیشگفتار

اختلالات اضطراقی جزو رایج ترین بیماری‌های روانپزشکی است و در دوران کودکی،نوجوانی و بزرگسالی با فراوانی زیادی تجربه می‌شود(ایشو[1] ۲۰۱۷). مطالعات نشان می دهند که بیش از ۱۲ درصد کودکان ، ۳۲ درصد نوجوانان و بزرگسالان تشخیص یکی از اختلالات اضطرابی را دریافت می‌کنند(مریکانگز[2]،۲۰۱۰).اختلالات اضطرابی با شیوع دوازده ماهه ۱۸ درصدی و شیوع طول عمر ۲۹ درصدی، رایج ترین طبقه از بیماری های روانپزشکی هستند(کسلر و همکاران ۲۰۰۵ ،به نقل از مولایی و همکاران ۱۳۹۷). اختلالات اضطرابی منجر به اثرات منفی اساسی بر کیفیت زندگی می‌شوند(الاتانجی[3] و همکاران ۲۰۰۷،به نقل از مولایی و همکاران ۱۳۹۷).

یکی از نگرانیهـا و دغدغـه‌هـای نظام آموزشی مسأله اضطراب دانشجویان است که تحمل آن برای بسیاری از دانشجویان دشوار می‌باشـد (وایز[4] و همکاران،۱۹۹۱،استفن[5]،۱۹۹۲)عده ای در بررسی مـسایل اضـطراب زا واکـنش خفیفی از خود نشان می دهند اما افراد مـضطرب دچـار احساس وحشت و ترس شدید می شوند (روزمبرگ و همکاران،۱۹۹۷) همچنین فیزیولـوژی بـدن نیــز نتایج اضطراب را به صورت تحریک سیستم سمپاتیک با شدتهای مختلف بروز می‌دهد(سورسی[6] ۲۰۰۰،پترسون ۲۰۰۲).

اضطراب در دراز مدت در عضلات صاف و اشوب شناختی  مي‌تواند بصورت جسمي (مـشكلات گوارشي، قلبي، تنفسي، سردرد و …)، رواني (‌اشكال در تمركز، حافظه، افكار منفي، فراموشي و …) و يا رفتاري (كاهش ميل جنسي، انزواي اجتماعي، بي خوابي، پرخاشگري و…) بروز كند و يكي از فاكتورهاي اساسي در بروز اختلالهاي رواني محسوب ميشود( صولتی دهکردی،رحیمیان،قمرانی ۱۳۸۷).

پژوهش‌ها نشان داده است که سطح نـشانه هـای اضطراب در دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی بالاتر از عموم مردم اســت (دربی ۲۰۰۶) . در ایران ارقام متفاوتی در مورد شیوع نشانه های اضطراب دانشجویان پزشکی بـه دست آمده اسـت . بـه عنوان نمونه، در دانشجویان پزشکی مازندران اضطراب شدید تا بسیار شدید در ۱۰.۱ % از دانشجویان به صورت آشکار و در ۷.۹ %به صورت پنهان وجود داشت(سلطانی‌فر و همکاران،۱۳۹۰).

در نظام روان تحلیل گری هر اختلال روانی با مکانیزم های دفاعی غیر انطباقی مشخص است و دفاعها نقش مهمی در سلامت روانی افراد ایفا می کنند. بررسی های متعددی از این فرض حمایت کرده اند، و در تحقیقات مشخص شده است که سلامت جسمی و روانی افراد به طور معنا داری با مکانیزم های دفاعی انها در ارتباط است. با این توصیف مکانیزم های دفاعی به طور منطقی این ظرفیت را دارند که به عنوان یکی از متغیرهای درمانی در نظر گرفته شوند و در مداخلات درمانی از توجه ویژه ای برخوردار باشند .

مکانیسم دفاعی به مجموعه تلاش های گسترده ، ناخودآگاه و خودکاری اطلاق می شود که فرد در مواجهه با عوامل استرس زای درونی و بیرونی جهت حفظ ثبات روانشناختی خود ،از طریق جرح و تعدیل چگونگی ادراک واقعیت، استفاده می کند.عملکرد این دفاع ها می تواند سازگارانه و یا ناسازگارانه باشند(مالون و همکاران،۲۰۱۳).

از سوی دیگر اغلب مطالعات بر این باورند که نوع راهبردهایی که افراد در مواجهه با استرس‌های زندگی اتخاذ می نمایند در ابتلا به بیماری‌های مزمن همچنین روند آنها نقش قابل توجهی دارد. همچنین راهبردهای انطباقی که بیماران مورد استفاده قرار داده اند پیش‌بینی کننده روند بیماری در آنها است، طبیعتا این راه کارها در ابتلا به عود نیز نقش قابل توجهی ایفا خواهند نمود(حلیم و صبری، ۲۰۱۳).

در تعریفی دیگر اضطراب شکل مبهمی از ترس یا تشویش است که با افزایش انگیختگی پدید میآید؛ یعنی حالتی از هیجان منفی که به علت تلقی موقعیتی به مثابه ی موقعیتی تهدیدکننده روی میدهد(وودز،۱۳۹۶).

هوش هیجانی بر خلاف هوش شناختی که در سرشت هر فرد موجود است، قابلیت اکتسابی دارد و می‌توان سطح آن را در افراد رشد و تعالی بخشید(قادری و همکاران ،۱۳۹۴).فلذا برای جلوگیری از اثرات منفی اضطراب بیش از حد، آموزش مهارت های روانی و هوش هیجانی الزم است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، هوش هیجانی دانشجویان در وضعیت نامطلوب قرار دارد که نیازمند آموزش‌هایی در این زمینه است (گنجی و همکاران ۲۰۰۶،ثمری و همکاران ۲۰۰۶،به نقل از قادری و همکاران،۱۳۹۴).

همچنین، شهبازی و همکاران در مطالعه‌ای دیگر در شیراز نشان دادند سطح هوش هیجانی دانشجویان در سطح استاندارد نیست، زیرا آموزش مدونی در این مورد صورت نمی‌گیرد(شهبازی،۲۰۱۲).

سه مقوله الگوهای پالایش اضطراب، هوش هیجانی ومکانیسمهای دفاعی موضوعات بسیار مهمی هستند و در زندگی افراد تاثیر غیر قابل انکاری دارند‌، ضروری به نظر می رسد که کتابی در این مورد انجام شود.

اپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

مقدمه

چاپ کتاب مکانیسم‌های دفاعی و هوش هیجانی در خدمت تخلیه اضطراب

اضطراب یکی از شایعترین اختلالات انسان است و به قول آدوین قرن 20 قرن اضطراب می باشد. اگر چه اضطراب و دلهره از زمان های گذشته به عنوان یکی از اختلالات عمده شناخته شده است. با این وجود تنها چند دهه اخیر به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه روان پزشکان و روان شناسان و دیگر دست اندر کاران بیمارهای روانی قرار گرفته است .

مهمترین عاملی كه بر اساس نظریه تحلیل روانی علت تمام بیماریهای روانی محسوب می شود اضطراب است كه جهت كنترل این عارضه باید موارد و یا گزینه هایی را در زندگی وارد كنیم كه در مكتب تحلیل روانی نقش برجسته ای دارد. به نظر فروید اضطراب به عنوان یك تكانه من است یعنی به همان صورت كه اگر بدن دچار زخم و التهاب و بیماری گردد، اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود. اگر فرد از نظر روانی دچار مسئله و مشكل شود اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود و اضطراب، هم علت محسوب می‌شود و هم معلول. یعنی علت بیماری از ناراحتی‌های روانی اضطراب است ، همچنین هر گاه شخص با یك مسله و مشكل روانی مواجه گردد كه موجب به هم خوردن تعادل روانی وی گردد احساس اضطراب می كند (آزاد،۱۳۸۳).

از جمله موضوعات مرتبط با اضطراب مكانیزم های دفاعی  است. مکانیسم های دفاعی شیوه هایی هستند که افراد به طور ناخوداگاه در برابر رخدادهای اضطراب آور به کار میبرند تا از خود در برابر آسیب های روانی محافظت کنند. اندیشه ی به کار گرفتن این اعمال دفاعی در سال ۱۸۹۴ توسط زیگموند فروید مطرح شد.به نظر او سازوکارهای دفاعی موجب کنار زدن افکار متعارض یا ناخوشایند از حیطه هوشیاری شده و به این ترتیب اضطراب را در فرد کاهش میدهند. فروید سبک دفاعی شخصی یعنی فراوانی استفاده از مکانیسم های دفاعی متفاوت در مقایسه با دیگران را متغیر اصلی برای شناخت شخصیت، آسیب شناسی و میزان سازش یافتگی می‌دانست.فرضیه ای که بر اساس یافته های پژوهشی بسیار مورد تایید قرار گرفته است. پژوهشگران دریافته اند که سلامت روانی با چگونگی به کارگیری سازوکارهای دفاعی پذیرفته شده ارتباط دارد. افرادی که این سازوکارها را به کار میبرند با اضطراب به خوبی مقابله می کنند و پاسخ سازگارانه به این کشمکش ها می دهند.این پژوهشگران همچنین دریافته اند که آسیب شناسی با به کارگیری سازوکارهای دفاعی ناپسند ارتباط دارد(ااتکینسون ۱۹۴۰به نقل از اسدیان،۱۳۹۲).

فرويد اصطلاح مكانيزم های دفاعي را به آن دسته از تدابير ناهوشيار اطلاق مي کند که آدمي برای حل و فصل هيجان های منفي به کار مي برد. اين تدابير هيجان مدار موقعيت تنش زا را تغيير نمي دهد بلكه فقط شيوه های دريافت يا انديشيدن شخص را به آن عوض مي‌کند(زارعی، حقایق، ۱۳۹۵).

اگرچه مکانیسم های دفاعی خصوصیاتی مختلفی دارند اما دارای دو ویژگی مشترک هستند: همـه آنها، واقعیت را تحریف یا انکار میکنند و فعالیتشان به صورت ناهشیار است (کرامر،۲۰۱۸).

انــدروز، ساینف و بوند بر اساس طبقه بندی سلسله مراتبی ویلانت از مکانیسمهای دفاعی، بیست مکانیسم را بـه سـه سبک دفاعی رشد یافته، رشد نیافته و روان آزرده تقسیم کردند(اندروز، ساینف و بوند ۱۹۹۳).

سبک دفاعی رشد یافته؛ شیوه های مواجهه انطباقی، بهنجار و کارآمد که شامل والایش، شوخ طبعی، پیش بینی و فرونشانی است. سبک دفاعی روان آزرده؛ شیوه های مواجه های غیر انطباقی و ناکارآمد که شامل نوع دوستی کاذب، واکنش متضاد، آرمانی سازی و ابطال میباشد و سبک دفاعی رشد نیافته؛ مانند سبک دفاعی روان آزرده شـیوه های مواجه های غیرانطباقـی و ناکارآمد کـه شامل دلیل تراشی، فرافکنی، انکار، دوپارگی، بدنی سازی، جابجایی، مجزاسازی، نا ارزنده سازی، عملی سازی، خیالپردازی اوتیسـتیک، تفرق، پرخاشگری منفعالنه هست(احتشام زاده،پاشا،صمیمی۲۰۱۲).

از جمله مهارتهای لازم برای مدیریت تنش‌های روزانه‌، مهارت هوش هیجانی است که به فرد اجازه میدهد تا قبل از این که  احساساتش غیر قابل کنترل شوند با مدیریت هیجان، به کنترل آنها پرداخته و مانع بروز عوارض جسمانی شود. بنابراین هوش هیجانی در ارتقاء سلامت روان نقش مؤثری دارد، زیرا استرس موجود به هنگام مقابله با وضعیت‌های دشوار را کاهش می دهد(برادبری، گریوز، پارکس،۲۰۰۷).

مفهوم هوش هیجانی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ توسط پیترسالووی و جان مایر مطرح شد که بیان می دارد هوش هیجانی نوعی پردازش اطلاعات عاطفی است که شامل ارزیابی صحیح عواطف در خود و دیگران، ابراز مناسب عواطف و تنظیم سازگارانه عواطف است. هوش هیجانی از نظر مایرو سالووی تنها یک ویژگی مثبت نیست بلکه مجموعه‌ای از توانایی های استدلالی و هیجانی متمایز است و نسبت به هوش اجتماعی توجهی بیشتر به مسائل اساسی هیجانی و فرو نشاندن مشکلات شخصی و اجتماعی افراد دارد. افراد دارای هوش هیجانی بالا در داشتن رضایت بیشتر از زندگی، بهره مندی از محیط و خانوادگی و شریک شدن در احساسات اطرافیان نسبت به دیگران متفاوتند و معمولا افرادی منظم، خونگرم، موفق، با انگیزه و خوش بین هستند (استوار و امیرزاده خاتونی، ۱۳۸۷).

گلمن ،ابعاد چهارگانه ی هوش هیجانی را به شرح زیر بیان کرده‌اند:

خودآگاهی، خود نظم دهی، انگیزه، همدلی و مهارت اجتماعی(جمال آبادی،۱۳۹۵ میر شاهی، بهشتی پور).

هوش هیجانی به عنوان پدیده ای مورد توجه نه تنها حاوی جنبه نظری روانشناختی است، بلکه در میدان عمل با ارتقای آن می توان برای بسیاری از مشکلات نهفته پاسخ مناسبی یافت.هوش هیجانی شامل توانایی ادراک،ابراز،فهم و کنترل هیجانات خود و دیگران است.به عبارت دیگر هوش هیجانی عبارت است از ز پردازش مناسب اطلاعاتی که بار هیجانی دارند و استفاده از آن در جهت فکر کردن و برقراری ارتباطی که لازم است(اکبری،۱۳۸۶).

اضطراب[1] یک احسـاس ناخوشـایند و مـبهم اسـت کـه اغلب به شکل دلواپسی نمود پیـدا کـرده و بـا حـس تردید نسبت به یک عامل ناشناخته تعریف مـی شـود. این حس ناخوشایند میتواند با علایـم فیزیولوژیـک، علایم عاطفی و علایم روحی بسیاري همراه باشد و به شکل یک احساس عاطفی شدید بروز کنـد(آدرویشی و همکاران ،۱۳۹۴).

اختلال های اضطرابی نشانه های پیچیده ومتفاوتی ازجمله تغییرات جسمانی و روانشناختی دارند اما هنوز علت های اصلی بروزنشانه های اختلال های اضطرابی ناشناخته است )بارتون[2]، کارنر [3]سالی[4]، بالدوین [5]و ادواردز[6]، ۲۰۱۴ ،به نقل از افشار و همکاران،۱۳۹۷).

بر اساس یافته های بالینی (دوانلو، ۲۰۰۰) اضطراب در سه مسیر و کانال متفاوت و به صورت سه الگوی مجزا تجربه می شود. زمانی که افکار و احساسات ممنوعه اضطراب را در فرد بر می انگیزند، این اضطراب در مسیرهای متفاوتی هدایت و تجربه می شود. وی مسیرهای تجربه اضطراب را شامل مسیر عضلات مخطط، مسیر عضلات صاف، و مسیر ادراکی شناختی (آشوب شناختی) معرفی کرده است(فرهادی و همکاران ،۱۳۹۰).

با در نظر گرفتن تعاريف اضطراب و مباحث مطرح شده توسط دوانلو و ديگران، به نظر ميرسد انديشة مسیرهای تجربة اضطراب به طور روشنتر و جامعتری مسألة اضطراب را توضیح ميدهد، زيرا نه تنها ابعاد جسماني و ذهني اضطراب را تفکیک کرده است، بلکه ابعاد جسماني اضطراب را نیز به صورت دو مسیر مربوط به عضلات صاف و مخطط توضیح داده است و مهمتر اينکه اين دسته بندی علائم اضطراب بر مبنای تجارب بالیني فراوان صورت گرفته است و مبتني بر سلیقة خاصي نیست (فرهادی و همکاران ،۱۳۹۰).

از جمله موضوعات مرتبط با اضطراب مكانیزم های دفاعی  است. فروید اصطلاح مكانیزم های دفاعی را به آن دسته از تدابیر ناهوشیار اطلاق می‌كند كه آدمی برای حل و فصل هیجان های منفی به كار می برد. این تدابیر هیجان مدار موقعیت تنش زا را تغییر نمی دهد بلكه فقط شیوه‌های دریافت یا اندیشیدن شخص را به آن عوض می‌كند. به این ترتیب در همه مكانیزم های دفاعی، عنصر خودفریبی در كار است. ما آدمیان، همگی، گه گاه مكانیزم های دفاعی را به كار می بریم و باكمك مكانیزم های دفاعی شرایط دشوار را از شدت می اندازیم تا اینكه بتوانیم به صورتی مستقیم تر آن موقعیت تنش زا را حل و فصل كنیم. كاربرد مكانیسم های دفاعی فقط در صورتی حاكی از ناسازگاری است كه راه و رسم عمده ی پاسخ دهی در برابر سختی ها و دشواری ها بشود.

 (باند[7] و همکاران، ۲۰۰۴،به نقل از سیمی و همکاران، ۱۳۹۶). مکانیسمهای دفاعی فرایندهای خودکار خودتنظیمی هستند، که با هدف کاهش تناقض های شناختی و تغییرات ناگهانی در واقعیات بیرونی و درونی، و به وسیله ی تحریف ادراکهای فرد از رویدادهای تهدیدکننده، عمل میکنند (وایلنت[8]۲۰۰۰، به نقل از بشارت و همکاران ۱۳۹۶)، وایلنت دفاع ها را بر اساس رابطه ی آنها با رشد یافتگی روانی اجتماعی و آسیب‌های روانشناختی به  صورت سلسله مرتبه ای تنظیم کرده است که شامل سه سبک دفاعی رشد یافته[9]، نورتیک[10] و رشد نیافته[11] است(‌وایلنت، ۱۹۹۸؛ اندروز،سینگ[12]، باند۲۰۰۰، به نقل ازحیدری نسب و همکاران ۱۳۹۳).

برخی پژوهشگران با تاکید بر اهمیت اضطراب  و رابطه آن با هیجان‌ها، این موضوع را تایید کرده‌اند هوش هیجانی بالا به لحاظ درک بهتر، فهم و مدیریت هیجان ممکن است بتوانند از حالت های ناسازگاری هیجانی خود نظیر اضطراب پیشگیری کند(شات[13] و همکاران،۲۰۰۷).

هوش هیجانی[14] مجموعه ای از توانایی ها و مهارت های غیرشناختی است که توانایی فرد  را در مقابله با فشارها و تقاضاهای محیطی افزایش میدهد (بار- ان ، ۲۰۰۶؛ ماگانو[15]، کراپار[16] و پالیلو[17]  ۲۰۱۶). به سخن دیگر، هوش هیجانی به تفاوتهای افراد در ادراک، پردازش،  تنظیم و به کارگیری اطلاعات هیجانی اشاره دارد (میکوالزچک[18] و لومینت[19] ، ۲۰۰۸) و چهار مؤلفه ، خودمدیریتی[20] خودآگاهی[21] ، آگاهی اجتماعی[22]  و مدیریت رابطه[23] را شامل می‌شود(گلمن ۲۰۰۱).

با توجه به آن که تنظیم هیجان  یکی از مولفه های مهم هوش هیجانی، محســوب می‌شود ،ناتوانی در تنظیم مناسب و مطلب آن منجر به تشویش و نگرانی میگردد، روابط را بر هم میزند و در نهایت منجر به اختلال در هیجان و اضطراب میگردد(تروسپر[24] و همکاران،۲۰۰۹).

 

 

اضطراب[1]

 

رایج­ترین واکنش به یک عامل فشار روانی اضطراب است. منظور ما از اضطراب هیجان ناخوشایندی است که معمولاً با این کلمات توصیف می‌کنیم؛ نگرانی، تشویش، تنش، و ترس  احساساتی که همه با شدت­های مختلف آن را تجربه می­کنند. اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در ایالات متحده و بسیاری از جمعیت­های دیگری است، که مورد مطالعه قرار گرفته­اند. به علاوه مطالعات همواره حاکی از آن بوده­اند که این اختلالات مشکلات و عوارض زیادی را سبب می­شوند، مقادیر بالایی از خدمات مراقبت­های بهداشتی را صرف خود می­کنند، و اختلالات زیادی در کارکرد افراد به وجود می­آورند. مطالعات جدید نیز نشان داده­اند که اختلال اضطرابی مزمن می­تواند میزان مرگ و میر مرتبط با عوارض بیماری فشارخون اولیه را افزایش دهد. بنابراین بالینگران روانپزشکی و سایر متخصصین باید بتواند اختلال اضطرابی را به سرعت و دقت تشخیص داده و درمان آن را شروع کنند (کلارک و بک، ۲۰۱۴).

 

ماهیت اضطراب

اضطراب تشویشی فراگیر، ناخوشایند و مبهم است که اغلب علائم دستگاه خودکار (اوتونوم)، نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی مختصر معده نیز با آن همراه است. مجموعه علائمی که در حین اضطراب وجود دارد اغلب در هر فردی به‌گونه‌ای متفاوت از دیگران است؛ علائم اضطراب را می‌توان به ۴ گروه شناختی، عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیک تقسیم کرد. اکثر افراد هنگام مواجه با رویدادهای فشارزا، دچار اضطراب[2] و احساس نگرانی می‌کنند؛ اما این‌گونه واکنش‌ها، پاسخ‌های بهنجاری به چنین موقعیت‌ها هستند. اضطراب یک حالت برانگیختگی پراکنده، بعد از درک یک تهدید واقعی یا خیالی است که مبتنی بر آینده و متمرکز بر هیجانات هست و می‌تواند یک پاسخ انطباقی باشد. اضطراب زمانی نابهنجار محسوب می‌شود که در پاسخ به موقعیت‌هایی باشد که به‌راحتی می‌توان با آن کنار آمد و یا بصورت مزمن و پایدار رخ دهد. درواقع اضطراب زمانی مایه نگرانی بالینی می‌شود و به چنان سطح شدیدی رسیده باشد که توانایی عمل کردن در زندگی روزمره را مختل کند، به‌طوری که فرد دچار حالت ناسازگارانه‌ای شده باشد که مشخصه آن واکنش‌های جسمانی و روانی شدید است مثلاً افراد با اختلال اضطراب اجتماعی، قبل از سخنرانی برای یک گروه، ظاهر شدن برای اجرای موسیقی و یا شرکت کردن در یک مسابقه ورزشی یا بازی، عصبی می‌شوند یا می‌ترسند (قادری، ۱۳۹۱).

 
 
شهرستان ارومیه,چاپ کتاب در شهرستان اشنویه,چاپ کتاب در شهرستان بوکان,چاپ کتاب در شهرستان پلدشت,چاپ کتاب در شهرستان پیرانشهر,چاپ کتاب در شهرستان تکاب,چاپ کتاب در شهرستان چالدران,چاپ کتاب در شهرستان چایپاره,چاپ کتاب در شهرستان خوی,چاپ کتاب در شهرستان سردشت,چاپ کتاب در شهرستان سلماس,چاپ کتاب در شهرستان شاهین‌دژ,چاپ کتاب در شهرستان شوط,چاپ ریاضیات و علوم کامپیوتر ،استخراج کتاب از پایان نامه نجوم ،استخراج کتاب از پایان نامه فیزیک ،استخراج کتاب از پایان نامه شیمی ،استخراج کتاب از پایان نامه زمین‌شناسی ،استخراج کتاب از پایان نامه تاریخ طبیعی ،استخراج کتاب از پایان نامه گیاه‌شناسی ،استخراج کتاب از پایان نامه  ،جانورشناسی ،استخراج کتاب از پایان نامه کالبدشناسی انسانی ،استخراج کتاب از پایان نامه فیزیولوژی ،استخراج کتاب از پایان نامه میکروبیولوژی (کتاب در شهرستان ماکو,چاپ کتاب در شهرستان مهاباد,چاپ کتاب در شهرستان میاندوآب,چاپ کتاب در شهرستان نقده
آواجیق,چاپ کتاب در ارومیه,چاپ کتاب در اشنویه,چاپ کتاب در ایواوغلی,چاپ کتاب در باروق,چاپ کتاب در بازرگان شهر,چاپ کتاب در بوکان,چاپ کتاب در پلدشت,چاپ کتاب در پیرانشهر,چاپ کتاب در تازه‌شهر,چاپ کتاب در تکاب,چاپ کتاب در چهاربرج میاندوآب,چاپ کتاب در خلیفان,چاپ کتاب در خوی,چاپ کتاب در ربط شهر,چاپ کتاب در زرآباد خوی,چاپ کتاب در سردشت,چاپ کتاب در سرو شهر,چاپ کتاب در سلماس,چاپ کتاب در سیلوانه,چاپ کتاب در سیمینه,چاپ کتاب در سیه‌چشمه,چاپ کتاب در شاهین‌دژ,چاپ کتاب در شوط,چاپ کتاب در فیرورق,چاپ کتاب در قره‌ضیاءالدین,چاپ کتاب در قطور شهر,چاپ کتاب در قوشچی شهر,چاپ کتاب در کشاورز شهر,چاپ کتاب در گردکشانه,چاپ کتاب در ماکو,چاپ کتاب در محمدیار,چاپ کتاب در محمودآباد آذربایجان غربی,چاپ کتاب در مرگنلر,چاپ کتاب در مهاباد,چاپ کتاب در میاندوآب,چاپ کتاب در میرآباد,چاپ کتاب در نازک علیا,چاپ کتاب در نالوس,چاپ کتاب در نقده,چاپ کتاب در نوشین‌شهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *